تعیین خوردگی از طریق تیغه های مسی

COPPER  CORROSION  

هدف

این روش جهت مشخص کردن میزان خوردگی تیغه مسی توسط محصولات نفتی از جمله سوخت هواپيما و بنزین موتور یا سایر هیدروکربن ها که فشار بخار آنها بیشتر از psi 18 نباشد و همچنین حلال های پاک کننده ، نفت سفید ، سوخت دیزل ، نفت کوره ، روغن ها و سایر محصولات نفتی به کار مي رود. .

بعضی از محصولات نفتی به ویژه بنزین طبیعی ممکن است فشار بخار بالاتری نسبت به بنزین های معمولی داشته باشند.  به همین دلیل بایستی دقت شود که ظرف آزمایش محتوی این نمونه ها در حمام C° 100 قرار داده نشود . نمونه های که دارای فشار  بخار بالاتر  از  18 psi باشند ممکن است که در دمای C ° 100  باعث افزایش فشار درون  ظرف نمونه و منفجر شدن آن گردند و بايستي از روش  D-1838  استفاده شود .

 

خلاصه آزمایش

یک قطعه سری جدا شده را درون مقدار معینی از نمونه فرو برده و سپس وسیله ی آن را تا دمای مشخص .به مدت معینی ( بستگی به نمونه مورد آزمایش دارد ) ، گرم می نمائیم. در پایان آزمایش تیغه مسی را از نمونه خارج و شسته  و  با تیغه ی استاندارد خوردگی مسی مقایسه می شود .

 

اهمیت آزمایش

نفت خام داراي تركيبات گوگردي مي باشد كه بيشتر آنها طي فرآيند پالايش حذف مي گردد . با اين حال تركيبات گوگردي باقيمانده در نفت خام ، اثرات خوردگي برفلزات مختلف گذاشته كه ميزان خوردگي توليدي برحسب نوع تركيبات گوگردي موجود متفاوت است .

 میزان خوردگی به طور مستقیم متناسب با کل گوگرد موجود در محصولات نفتی می باشد . در واقع میزان خوردگی متناسب با نوع ترکیب شیمیایی سولفور دارد . آزمایش خوردگی تیغه مسی جهت ارزیابی میزان خورندگی محصولات نفتی می باشد . نفت خام شامل ترکیبات گوگرددار می باشد که قسمت اعظم آن در هنگام فرآیندهای پالایش حذف می شود . تعدادی از این ترکیبات گوگردی در محصولات نفتی باقی مانده که قسمتی از آنها دارای اثرات خوردگی بر روی فلزات مختلف دستگاه ها دارند .

 

 استاندارد های خوردگی

·    استاندارد های خوردگی  تیغه مس ASTM شامل تیغه های مس که از نظر رنگ نشان دهنده درجه ای از خوردگی و کدری که درون پلاستیک قرار گرفته و به صورت پلاک می باشند .

·    تیغه های استاندارد خوردگی مس قرار گرفته شده درون جلد پلاستیکی را دور از تابش نور قرار دهید تا از کمرنگ و کدر شدن جلوگیری شود . جهت اطمینان از اینکه رنگ پلاک برنگشته باشد آنها را با تیغه هایی که کاملاً از نور محافظت شده و جديد می باشد  مقایسه نمائید. تیغه های مذکور را در نور روز مقایسه کرده و در صورت مشاهده رنگرفتگی که بیشتر از انتهای چپ پلاک دیده می شود٬ پیشنهاد می گردد پلاک کدرتر را دور بیندازید .

·     پلاک های مورد استفاده روی صفحات آلومینیومی در چهار رنگ و جهت محافظت دارای پوشش پلاستیکی می باشند .

 

 بيان نتيجه

ميزان خورندگي آزمايش را با توجه به تطابق وضع ظاهري تيغه  با تيغه هاي استاندارد تعيين كنيد. اگر رنگ تيغه را نتوان از رنگ دو تيغه مجاور در صفحه استاندارد تميز داد ، تيرگي تيغه با تيغه تيره تر صفحه استاندارد مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.